Dersom man skal nå målene rundt reduksjon av utslipp fra veitransport, er det viktig å ikke glemme de større kjøretøyene. Busser, varebiler og lastebiler har større egenvekt enn personbiler, og benytter derfor også mer energi.
Selv om bussene ikke har fått like mye oppmerksomhet som privatbilene, har det de siste årene vært en stor utvikling. Utviklingen har vært størst i Kina, der man fra Shenzhen i 2018 rapporterte om at de hadde byttet ut hele bussparken med elbusser. Antallet var da over 16.000 elbusser, noe som tilsvarer antallet busser på norske veier.
Også i Norge har vi beveget oss over på flere elektriske busser. I de store byene satser man på å få elbusser inn som en sentral del av kollektivtilbudet. I slutten av 2020 regner man med at det er rundt 400 elektriske busser i Norge.
Også på privatmarkedet er elektriske busser på vei inn. Et eksempel på dette er
OsloBuss. Det lokale busselskapet har som mål å bytte ut bilparken sin til elektriske alternativer, og startet i 2020 med sine 3 første elektriske turbusser.
Bussene benyttes i dag til skoletransport for elever, men er også tilgjengelig til utleie for organisasjoner og bedrifter.
Veksten i elektriske busser vil med all sannsynlighet også fortsette i årene fremover. I de store byene er de effektive for å få ned utslippene. På sikt er målet at elbussene også skal være mer lønnsomme i innkjøp og drift.
Ved siden av å redusere utslipp, er de elektriske bussene også mer stillegående. Stillegående busser er med på å skape et roligere lokalmiljø og bybilde. Dette er positivt for de som bor langs bussrutene, spesielt på kvelden og i morgenrushet.