Elektrisk fergesatsing koster 600 millioner i året

Det koster flesk for Hordaland å være foregangsfylke for elektriske ferger.

Innen 2020 skal alle fergene i Hordaland drives elektrisk.

Årlig må de ut med 600 millioner kroner i tilskudd for å få regnestykket til å gå i hop.

Hordaland fylkeskommune har vedtatt at alle deres 17 fylkesveiferger skal drives elektrisk innen 2020. Men det koster å være foregangsfylke. Hvert år må kommunen ut med 600 millioner kroner i årlige tilskudd. En dobling sammenlignet med tilskuddene til de gamle dieselfergene, skriver Klassekampen.

Den største årsaken til prisøkningen er at fergene er dyre å bygge.

I tillegg må det på kaiene installeres ladeutstyr.

Prislappen er 420 millioner kroner.

Fylkesvaraordfører Pål Kårbø (KrF) vedgår at det er kostbart, men mener miljøgevinsten forsvarer prisen.

– Miljøresultatene etter omstillingen har vært enda bedre enn da vi vedtok å satse på lavutslipp. Det vises at det var rett av oss å være visjonærer, og ikke bare tenke på kostnader, sier han.

Kårbø mener det er viktig at ikke elektrifiseringen av fergene i landet ikke stopper opp på grunn av kostnadene, og håper staten kan være behjelpelig.

Til det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at han ikke har ekstra tilskudd å tilby de fylkene som velger å satse miljøvennlig.

Les også: Ny studie: Elektriske hurtigbåter på Oslofjorden om fem år

Miljøferge inntar Sognefjorden