Elektrisk fergesatsing koster 600 millioner i året
Det koster flesk for Hordaland å være foregangsfylke for elektriske ferger.
- NTB
Årlig må de ut med 600 millioner kroner i tilskudd for å få regnestykket til å gå i hop.
Skal være foregangsfylke
Hordaland fylkeskommune har vedtatt at alle deres 17 fylkesveiferger skal drives elektrisk innen 2020. Men det koster å være foregangsfylke. Hvert år må fylkeskommunen ut med 600 millioner kroner i årlige tilskudd. En dobling sammenlignet med tilskuddene til de gamle dieselfergene, skriver Klassekampen.
Dyre å bygge
Den største årsaken til prisøkningen er at fergene er dyre å bygge.
I tillegg må det på kaiene installeres ladeutstyr.
Prislappen er 420 millioner kroner.
Fylkesvaraordfører Pål Kårbø (KrF) vedgår at det er kostbart, men mener miljøgevinsten forsvarer prisen.
– Miljøresultatene etter omstillingen har vært enda bedre enn da vi vedtok å satse på lavutslipp. Det vises at det var rett av oss å være visjonærer, og ikke bare tenke på kostnader, sier han.
Ikke noe fra staten
Kårbø mener det er viktig at ikke elektrifiseringen av fergene i landet ikke stopper opp på grunn av kostnadene, og håper staten kan være behjelpelig.
Til det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at han ikke har ekstra tilskudd å tilby de fylkene som velger å satse miljøvennlig.