Helikopteret på Svalbard er hevet – ingen omkomne funnet
Samtlige redningsvester fra det havarerte helikopteret på Svalbard er funnet. Det er derimot ingen spor etter de syv savnede russerne.
- NTB
Ni dager etter helikopterstyrten som krevde åtte menneskeliv ved Svalbard, ble det havarerte helikopteret hevet. Hevingsoperasjonen var vellykket, opplyste Statens havarikommisjon for transport lørdag.
Klokken 2 natt til lørdag ble skroget med rotor og den separerte halebommen fra det havarerte helikopteret hevet opp på dekk på skipet Maersk Forza.
Helikopteret styrtet i sjøen utenfor Barentsburg 26. oktober med åtte personer om bord. Én av de omkomne ble funnet og hentet opp av vannet tidligere i uken.
Alle redningsvestene funnet
Ingen av de syv savnede russerne befant seg inne i helikopteret da det ble hevet. Foruten én livredningsvest som ble funnet på havbunnen, fant letemannskapene også de resterende 24 redningsvestene inne i skroget.
– Ingen av vestene om bord var aktivert. Det skal normalt være 25 vester om bord i dette helikopteret, skriver sysselmannen i en nyhetsoppdatering lørdag ettermiddag.
Det er også funnet en sko, en bag og en jakke mindre enn hundre meter fra der vraket lå på havbunnen. I samarbeid med Meteorologisk institutt, Universitetssenteret på Svalbard, samt eksperter fra Kystvakten, Forsvaret og Havforskningsinstituttet og ressurser på skipene som er involvert i operasjonen, er det simulert mulige havstrømmer i forskjellige dybder i søkeområdet.
– Det er også lagt ut en dukke tilnærmet lik en menneskekropp for å studere avdriften, går det frem av kunngjøringen.
Fortsetter søk
Søket etter de savnede vil fortsette, opplyser Havarikommisjonen.
– Vi fortsetter med strandsøk med mannskap fra blant annet politi og Røde Kors. I tillegg blir det søk i sjøen, forteller pressekontakt Gunnar Johansen hos Sysselmannen på Svalbard.
Helikopterets taleregistrator og demonterte GPS-enheter blir tatt med til Moskva for analyse.
Ferdsskriveren er foreløpig ikke funnet. Søket etter den fortsetter også.
Forskere
Havarikommisjonen skal granske ulykken med bistand fra russisk havarikommisjon. I tillegg skal Luftfartstilsynet på Svalbard undersøke om den russiske operatøren Convers Avia har brutt luftfartsloven, melder Svalbardposten.
Det står eksplisitt i tillatelsen selskapet fikk fra Luftfartstilsynet 20. desember i fjor at selskapet bare har tillatelse til lokale flyginger for passasjerer og gods i forbindelse med gruveoperasjoner på Svalbard og at selskapet ikke har tillatelse til å fly forskere, turister eller andre.
Tre av dem som var om bord da ulykken skjedde, var forskere fra FGBU – det russiske motsvaret til Norsk Polarinstitutt.