Uten veier går ikke bussen, SU! | Eivind Kårbø

Resultatet av et større jernbanebudsjett med de blå-blå, har gitt stadig flere avganger fra Oslo S siden 2013, skriver debattanten.

Si ;D-innlegg: Den blå-blå regjeringen har realisert avgjørende tiltak for å styrke reisehverdagen til unge i Oslo og Akershus.

Dette er et Si ;D-innlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning. Innlegg kan sendes inn her.

Balder Alvær Olafson, leder i Akershus Sosialistisk ungdom skrev 2. februar på Si ;D om at det ikke er Ruters feil at prisene har økt.

Det er omtrent det eneste vi kan si oss enige i.

Løsningen er ikke å anklage regjeringen for å nedprioritere kollektivtilbudet.

Løsningen er å skape infrastruktur for å gi unge et trygt, enkelt og forutsigbart kollektivtilbud som vi kan stole på.

Eivind Kårbø (19) Formann i Akershus Fremskrittspartiets ungdom

Faktafeil

Olafson skriver «ved enhver anledning har de blåblå nedprioritert miljøvennlig kollektivtransport».

Det er feil. Fakta sier det motsatte.

Staten dekker nå 50 prosent av store investeringen i storbyene, dette har gjort at blant annet ny sentrumstunnel for T-bane og Fornebubanen er realiserbart.

I tillegg har vi fått ny jernbanetunnel gjennom Oslo inn i NTP, som etter planen skal være ferdig i 2032. Dette er en viktig milepæl for samferdsel i Norge.

Resultatet av et større jernbanebudsjett med de blå-blå skal gi flere avganger og kortere reisetider. I dag ser man at det er historisk mange kollektivreisende.

Det er riktig at 70 prosent av Nasjonal transportplan for hele landet er investeringer tilknyttet vei, samtidig som at jernbaneinvesteringene er rekordhøye.

Men vi må ikke glemme at veiene bygges i byene for å øke kapasiteten, sikkerheten og fremkommelighet for kollektivtransporten.

De fleste kollektivreiser gjøres også på vei. Uten veier går ikke bussen.

En jobb å gjøre

Det er samtidig forståelig at flere unge er oppgitt over Ruter.

Komfort, fremkommelighet og punktlighet er ofte blitt fremmedord, og billettprisene skremmer bort passasjerene i Norges største by. Det er ikke akseptabelt.

Dette viser at kampen for et bedre kollektivtilbud ikke er over - det er ennå lang vei å gå.

Akershus FpU vil kjempe videre for økt kapasitet og fremkommelighet på buss og bane, flere avganger og slå sammen sonene for en billigere og enklere reise.

Jeg er glad for at den blå-blå regjeringen har realisert avgjørende tiltak for å styrke reisehverdagen til unge i Oslo og Akershus.

Vi håper Olafson og SU støtter oss i kampen for en bedre versjon av Ruter.


Under 21 år? Vil du også skrive til Si ;D? Send ditt innlegg til sid@aftenposten.no. Alle får svar innen tre dager. Dersom du ønsker å være anonym, må du oppgi dette tydelig i mailen. Her kan du lese mer om å sende inn innlegg til oss.