Det kommer flere nye busslinjer i Oslo og Akershus

Flere avganger tidlig om morgenen og sent på kvelden, mer nattbuss og bedre tilbudt på tvers. Det er fasiten når Ruter legger om rutene 8. april.

  Solveig Schytz (Venstre) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er politikere i hvert sitt fylke, for hvert sitt parti. Men de har begge vært sentrale i få gjennom «Oslopakke 3» – og den tilhørende satsingen på kollektivtrafikk fremover.
  • Christian Sørgjerd

1. februar gjorde billettprisene hos Ruter et hopp. I snitt økte enkeltbilletter og ulike periodekort med 5,2 prosent. Men kanskje er vårens ruteendringer et slags plaster på såret.

Hver for seg er justeringene i tilbudet små. Men Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) nøler likevel ikke med å beskrive helheten som «et kjempeløft».

Vil du se samtlige endringer som gjøres? Her finner du den komplette oversikten (PDF).

– Både i fjor vår og i fjor høst ble rutetilbudet økt. Nå får vi et nytt løft, tilbudet blir stadig bedre, sier Berg.

Solveig Schytz (V) leder Hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkesting. Hun er like tydelig.

– Ruters oppdrag er å gi mest kollektivtrafikk der behovet og potensialet er størst og vi får mest kollektivtrafikk for pengene. Her leverer de, og det er vi veldig fornøyd med, sier hun.

Les også

LES OGSÅ: Å gjenåpne en av Oslos minst brukte holdeplasser vil koste 37 millioner kroner

I fjor økte antall reiser med kollektivtrafikken i Oslo og Akershus med 5,9 prosent. Tallene Ruter la frem i forrige uke, var historisk gode.

Totalt hadde kollektivtrafikken, NSB holdt utenfor, hele 371 millioner påstigninger. På ti år er det blitt 80 prosent flere reiser i Akershus og 60 prosent flere reiser i Oslo. Biltrafikken inn til Oslo har stått stille.

Dette er de største endringene:

  • 37-bussen, Oslos mest brukte linje, får enda tettere avganger i rushtiden. Mange andre linjer får også oftere avganger i rushet.
  • 18-trikken vil alltid kjøre helt til endestoppet på Ljabru. Flere busslinjer får nye avganger tidlig om morgenen og sent på kvelden.
  • Flere nattbusslinjer får avganger hver halvtime alle dager.
  • Det opprettes en ny sommerbuss til Hvervenbukta fra Hauketo stasjon. Den vil gå fra midten av juni til midten av august. Hvervenbukta har i dag ofte parkeringskaos på godværsdagene.
  • Flere linjer i bydelene, der dekningen i dager dårligst, går over til 15 minutters ruter på hverdager. En helt ny linje på tvers av Søndre Nordstrand vil gå hvert kvarter alle dager (72A og B legges ned).

Økte bompengene i fjor

I fjor høst ble prisene på bomringen økt litt. I etterkant har trafikken falt. Om ett år får Oslo en ny indre bomring med 53 bomstasjoner, og det er ventet at trafikken vil falle mer.

– Etter prisøkningen i fjor er det blitt rundt 500.000 færre bilpasseringer i måneden. Da må vi gjøre kollektivtilbudet bedre, sier Berg.

Les også

LES OGSÅ: Savner du fleksikortet? Nå kan det komme tilbake.

Den nye bomringen kommer som del av «Oslopakke 3», som politikere i Oslo og Akershus ble enige om i 2016. Der går hele tre av fire kroner som kommer inn i bompengeinntekter, til utbygging av kollektivtrafikken. Men i forhandlingene, hvor både Berg og Schytz selv deltok, ble det også enighet om den ekstraordinære økningen i billettprisene.

Bedre korrespondanse med tog

I Akershus er grepene de samme som i Oslo. Det gjøres mange små justeringer og forbedringer:

Flere «matelinjer» til jernbanestasjoner får tidligere avganger om morgenen, og flere ruter justeres for å korrespondere bedre med toget. Flere linjer får avgang hvert kvarter. Bærum får vesentlig bedre nattbusstilbud lokalt, og også i Follo blir tilbudet bedre.

Da Ruter, Veivesenet og NSB for noen år siden laget en omfattende utredning om fremtidens kollektivtrafikk – rapporten «Oslo-navet» – var ett av de foreslåtte tiltakene å ikke kjøre alle busser helt inn til Oslo sentrum.

Les også

LES OGSÅ: Vil ha lovendring for å gjøre Ikea-bussen mer miljøvennlig

Inn mot bussterminalen og i flere bygater klumper det seg i dag, i perioder står bussene i kø blant annet i Bjørvika. Men en endring har latt vente på seg. For reisende som tvinges til overgang, kan grepet være upopulært. Nå skjer det litt: To linjer fra Romerike får endestopp Helsfyr.

– Det er en god løsning, de fleste reisende bytter uansett til andre linjer eller T-bane her. Én av linjene vestfra vil på tilsvarende måte få endestopp i Vika, sier Schytz.