– Vi trenger å vite mer om dødsulykker i fritidsbåter

Fire dødsulykker med båt i Hordaland og Sogn og Fjordane så langt i år skal undersøkes av Statens havarikommisjon for transport.

FRITIDSBÅTULYKKER: En person omkom etter en båtulykke ved Sotra i februar.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

– Vi ser et behov for å innhente mer fakta og kunnskap, samt kartlegge omfang og omstendigheter rundt dødsulykker der fritidsbåter er involvert, sier Pål Brennhovd, som er havinspektør ved Statens havarikommisjon for transport.

I mars 2019 tar kommisjonen sikte på å levere en rapport som sammenfatter kartleggingen. Rapporten skal være med på å styrke sikkerheten blant fritidsbåtene.

Promille og fart

– Blant forhold vi skal se nærmere er fart og promille. Vi skal også danne oss et bilde av hvilken erfaring båtførerne har og hvor god kjennskap de har til farvannet der ulykken oppstår, sier Brennhovd.

I snitt mister 30 personer hvert år livet i fritidsbåtulykker. Så langt i år har ti mennesker omkommet i ulykker knyttet til fritidsbåter. Disse fire ulykkene i Hordaland og Sogn og Fjordane er så langt i år kommet på havarikommisjonens bord:

  • Sotra 10. februar: En person ble meldt savnet. Søk og redningsaksjon ble iverksatt. Fritidsbåten ble funnet 14. februar. Senere samme dag ble personen funnet omkommet i sjøen.
  • Stanghelle Vaksdal 22. mars: En person ble hentet opp av sjøen ved en flytebrygge på Stanghelle i Vaksdal i Hordaland. Personen hadde omkommet.
  • Totland Vågsøy 23. april: En båt ble observert med kjølen opp. Søk og redningsoperasjon ble iverksatt. Personen ble funnet i sjøen. Han ble senere erklært omkommet.
  • Selje Vågsøy 19. mai: En fritidsbåt grunnstøtte ved Selje. Kun baugen stakk opp fra sjøen. Søk og redningsoperasjon ble iverksatt. En person ble hentet ut fra båten. Hun ble senere erklært omkommet.

Ikke gjort før

Brennhovd sier at analyse av ulykkene vil gi SHT et godt underlag for å vurdere hvilke type enkeltulykker som senere bør gjennomgå grundigere undersøkelser for å identifisere bakenforliggende sikkerhetsfaktorer.

– Undersøkelsen om dødsulykker med fritidsbåter blir for første gang gjennomført i 2018. Kartleggingen vil bygge på informasjon fra hovedredningssentralene, politi, redningsmannskaper, men uten at SHT selv foretar utrykninger til ulykkessted eller intervju med berørte parter og vitner, forklarer Brennhovd.

Publisert: