Grønn suksess langs kysten

Hordaland fylkeskommune har ledet an i arbeidet med å drive frem grønn fornyelse av fergeflåten.

MILJØFERGER: 65 ferger i 39 samband – eller om lag halvparten av fergeflåten – vil være null- eller lavutslippsferger innen 2021. De fleste av fergene er nye, og mange av kontraktene har gått til norske verft og utstyrsleverandører. De norske batterifergene vekker betydelig oppmerksomhet i utlandet.
  • Ola Elvestuen
    Ola Elvestuen
    Klima- og miljøminister (V)
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Langs kysten vår går det nå en rekke miljøvennlige batteriferger, og mange har æren for det.

Nestleder for utvalget for miljø og samferdsel i Hordaland fylkeskommune, Marthe Hammer (SV) etterlyser i Bergens Tidende 17. juni i år større innsats fra regjeringen for å støtte opp under den positive utviklingen vi ser langs kysten. Kritikken er ikke berettiget.

Les også

Første anbud for hydrogen-elektrisk ferge

Grønn skipsfart er en av den blågrønne regjeringens viktigste satsinger i arbeidet for utslippskutt og grønn konkurransekraft. Regjeringen er i gang med en rekke initiativer for å fremskynde overgangen til lavutslipp i hele skipsfarten.

Enova har blant annet støttet ladepunkter for elferger, og vi har bevilget penger som skal bidra til at fylkeskommunene har god nok kompetanse når det skal settes miljøkrav i anbudsprosesser for ferger. I tillegg støtter Næringslivets NOx-fond tiltak om bord på fergene.

Les også

Verdens første batteriferge er norsk

65 ferger i 39 samband – eller om lag halvparten av fergeflåten – vil være null- eller lavutslippsferger innen 2021. De fleste av fergene er nye, og mange av kontraktene har gått til norske verft og utstyrsleverandører. De norske batterifergene vekker betydelig oppmerksomhet i utlandet.

Det betyr grønne eksportmuligheter for norsk næringsliv. Nullutslippsvisjonen for internasjonal skipsfart som nylig er vedtatt i FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) under norsk ledelse gir et tydelig signal – fremtiden er elektrisk.

Nå skal vi ta med oss suksessen fra fergesektoren videre til nye fartøystyper, som hurtigbåter, lastebåter og fiskeri- og oppdrettsfartøy. Her kan vi kutte utslippene mye. Denne tilnærmingen ligger nedfelt i Jeløy-plattformen og regjeringen vil følge opp med en egen handlingsplan for grønn skipsfart.

Enova har allerede støttet hurtigrutens kommende ekspedisjonsfartøy, som bygges med batterier som gjør at skipene kan kjøre utslippsfritt kun med bruk av batterier i opptil en halvtime av gangen. Større batteripakker kan settes inn når teknologien har kommet lenger, og dette prosjektet kan bli svært viktig for utviklingen til sjøs.

The Fjords satt nylig i drift den helelektriske turistbåten Future of the Fjords som skal bringe turister utslippsfritt og stillegående gjennom verdensarvfjorden Nærøyfjorden.

Les også

Nå skal dette bli en batteriferge

Hordaland fylkeskommune har gjennom å stille miljøkrav i fergeanbud ledet an i arbeidet med å drive frem grønn fornyelse av fergeflåten. All honnør til Hordaland for dette!

Skal vi få til den omfattende omstillingen som ligger foran oss må vi fortsette å løfte sammen. Og jeg kan love at regjeringen vil fortsette å ta sin del av ansvaret.

Få politisk redaktør Frøy Gudbrandsens nyhetsbrev hver onsdag ettermiddag. Meld deg på her.

Publisert: