Avblåser Oslopakke 3-krise: Enige om å bygge tunnel på Røa, men ikke neste år

175 millioner kroner til bygging av tunnel på Røa sikret flertall for nye samferdselsprosjekter i Oslo og Akershus gjennom Oslopakke 3.

Bygging av Røa-tunnelen ble først utsatt i byrådets behandling av Oslopakke 3, før den sikret flertall i bystyret onsdag. Fortsatt er ikke utredning av prosjektet ferdig.

Onsdag ga bystyrepolitikerne flertall for Oslopakke 3, som er en plan for veiutbygging, drift og utbygging av kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.

Aftenposten skrev tidligere denne uken at det var fare for at avtalen kunne ryke, siden Venstre og Høyre mente byrådet bryter den inngåtte avtalen ved å ikke ville prioritere Røa-tunnel de neste fire årene.

– Oslopakke 3 har hele tiden inneholdt både kollektivprosjekter og veitunneler som tar trafikken bort fra byen og boligområdene. Historien tilsier at AP-byrådet stadig prøver seg på omkamper om Røa-tunnelen, men for Høyre er det viktig at vi gjør begge deler, innenfor rammene vi har til rådighet, sier gruppeleder for Høyre, Eirik Lae Solberg.

Gruppeleder Eirik Lae Solberg (H)

Reddet Røa-tunnelen tross finansieringsutfordringer

I enigheten i Oslopakke 3 fra 2016, fremgår det at Røa-tunnelen skal igangsettes senest fra 2020, men anleggsstart blir nå tidligst i 2022.

Lae Solberg er misfornøyd med utsettelsen, men er likevel svært fornøyd med flertall for at det nå settes av penger til å starte bygging av tunnelen som har vært i Oslopakke 3 siden 2007.

Selv om Oslopakke 3 vil møte store finansieringsutfordringer, er det ifølge Solberg uaktuelt for Høyre å øke bompengene for å finansiere samferdselssatsingene.

Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel i Miljøpartiet De Grønne ønsker

Stadig dyrere kollektivprosjekter

– Det er ikke noe nytt at vi inkluderer Røa-tunnelen, det nye er at vi setter av penger til å komme i gang med byggingen mot slutten av perioden, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel (MDG).

MDG støtter vedtaket til tross for at de i utgangspunktet ikke ønsker å prioritere veitunnelene inn i en allerede dyr avtale. I tillegg påpeker han at det er betydelig usikkerhet rundt hva bomsnittet i Oslo vil gi av inntekter.

– Vi står bak enigheten i Oslopakke 3, men det er ingen hemmelighet at vi mener det er billigere og bedre å bygge ut kollektivtilbudet og sykkelveiene. Vi er glade for at 98 prosent av bompengene går til disse tiltakene, sier Hermstad.

– Blir det omkamp når kostnadene for Røa-tunnelen er ferdig utredet?

– Det vil være opp til bystyret å vurdere når prosjektet er ferdig utredet og vi vet hva tunnelen koster. Vi jobber videre med planleggingen i tråd med Oslopakke 3-avtalen, sier Hermstad.

Les også: Høyres fylkesordfører vil fjerne elbilrabatten i Oslos bomstasjoner