1300 Apollo-kunder rammet av flytrøbbel

Teknisk feil på et Apollo-fly fra Oslo til Kreta har ført til at 1.300 passasjerer er rammet av til dels store forsinkelser.

Stranden i Agios Nikolaos, øst på Kreta i Hellas.

Et fly som skulle fra Oslo til Kreta torsdag morgen måtte snu på grunn av tekniske problemer.

– Dette flyet skulle tur-retur Kreta noen ganger, og det førte til forsinkelser, sier kommunikasjonssjef Tonje Løkaas Fossum i Apollo til NTB.

Både dem som skulle fra Oslo til Kreta og ferierende på Kreta som skulle hjem til Norge, er rammet. Tilsammen dreier dette seg om 1300 passasjerer, et tall som først ble omtalt av Romerikes Blad.

Noen har fått utsatt avgangen noen timer, mens andre har måttet utsette reisen en dag, ifølge Fossum.

Flyet er nå reparert og i drift igjen, men det kan fortsatt være følgeforsinkelser, opplyser kommunikasjonssjefen.

– Det viktigste er sikkerheten og å få alle dit de skal, sier hun.

Vanskelig å få tak i fly

Fossum sier hun forstår dem som blir frustrert over å få kortet ned eller forlenget turen.

– Men det er høysesong, og det står ikke fly og venter på å bli chartret inn. Det har vært en stor utfordring å få tak i fly, sier hun.

Apollo er i kontakt med passasjerene som er rammet, og alle som har behov for det skal ha fått hotellovernatting og mat.

– Vi tar vare på de reisende så godt vi kan, sier hun.

Betalte 26.000 kroner

En av dem som er rammet, er Kristin Airin Stigen fra Tromsø. Hun og familien skulle opprinnelig reise hjemover torsdag med Apollo-flyet som fikk problemer, ifølge Romerikes Blad.

Flyet skulle gå 21.30 torsdag kveld.

– Først klokken 19 fikk vi beskjed om at flyet var flyttet til dagen etter, sier hun.

Fredag tok familien selv kontakt med charterselskapet, men de hadde ikke ny informasjon.

– Det eneste de sa var at hvis vi ønsket det, kunne vi booke billetter på egen hånd og komme oss hjem på denne måten, sier Stigen.

Det gjorde familien, men måtte ut med 26.000 kroner for flybilletter til fire personer.

– Vi er blitt bedt om å ta vare på alle kvitteringer, så kan vi ordne opp resten når vi kommer hjem. Noe mer info har vi ikke fått. Det er for dårlig, sier Stigen.

Apollo sier at de ikke vil kommentere enkeltsaker.