Kystvakten lager råk for svensk havarist ved Svalbard

Det svenske fartøyet som satt fast i isen ved Svalbard, har satt kursen mot rom sjø. Den norske kystvakten lager en råk gjennom isen for å få skipet løs.

I alt 16 personer ble evakuert med helikopter etter at et svensk ekspedisjonsfartøy tirsdag ble sittende fast i isen sørvest i Hinlopenstredet på Svalbard. Foto: Sindre Kinnerød / NTB scanpix
  • NTB
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– KV Andenes ankom MS Malmö i 9.30-tiden sørvest i Hinlopenstredet. Kystvakten eskorterer fartøyet ut av isen og lager en råk som Malmö følger. Per nå har de kontakt, og arbeidet går greit, sier redningsleder Thomas Ringen i Hovedredningssentralen Nord-Norge til NTB onsdag formiddag.

Når den svenske båten er ute i rom sjø, avhenger av hvordan isen oppfører seg. Redningslederen anslår at det vil ta noen timer før de er helt ute.

– Malmö går for egen maskin. Det er ingen skader på skipet, så det klarer seg når det kommer ut av isen, sier Ringen.

Evakuerte passasjerene

Den 37 meter lange svenske båten var på oppdagelsestur ved Svalbard da den satte seg fast i isen. Et redningshelikopter fra Svalbard evakuerte tirsdag kveld de 16 passasjerene og fløy dem til Longyearbyen der skipet la fra kai lørdag. Der ble de ivaretatt av den lokale redningssentralen og representanter fra rederiet Master Mariner AB.

Kapteinen på MS Malmö varslet Kystradio Nord og Hovedredningssentralen klokka 15 tirsdag med ønske om å få evakuert passasjerene. Da drev fartøyet med isen, og havstrømmen var i ferd med å føre det inn i et grunt sund ved Rønnbeckøyane.

Blant passasjerene var det filmprodusenter som skal dokumentere klimaendringer, og folk med interesse for klimaspørsmål.

– Udramatisk

– Både vindkart og iskart fortalte skipperen at vi kunne komme oss inn i sundet, men det ble fort sperret av is. Vinden blåste isen ned i Hinlopenstredet, sier ekspedisjonsleder Tore Topp til NTB.

Skuta er isforsterket, men er ikke noen isbryter, og derfor ble det bestemt å evakuere passasjerene.

– Evakueringen foregikk profesjonelt og udramatisk. Vi har vært ute en vinterdag før, sier Topp, som er ute på sin sjette ekspedisjon.

Mannskapet på sju ble igjen om bord for å få skipet løs.

Klimatokt

MS Malmö seiler i kjølvannet til polarskuta Quest som i 1931 var baseskip for den svensk-norske Ahlmann-ekspedisjonen. Den gangen kartla de blant annet Nordaustlandet.

Ruten er lagt opp etter reisen som polarskipperen og selfangeren Ludolf Schjelderup gjennomførte for 88 år siden, og er en del av prosjektet Klimatokt Svalbard Rundt.

Hovedmålet i 2019 er å komme fram til Norges østligste punkt, Kvitøya.

Publisert: