Trafikken gjennom Oslo-bomringen falt 2,9 prosent i november

I november falt trafikken i bomringen i Oslo og Akershus med 2,9 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Bomstasjon i Dronning Blancas vei ved Bygdøylokket, som ble satt i drift 1. juni 2019.

Det viser tall som er sammenlignbare før og etter de nye bomstasjonene og takstene, som ble innført 1. juni, ifølge Fjellinjen.

Passeringsinntektene i november ble 327 millioner. Dette er en økning på 37 millioner kroner sammenlignet med november 2018 og skyldes omleggingen av bompengesystemet.

32 millioner bompasseringer

Totalt antall passeringer i alle bomringene har økt fra rundt 9,4 millioner passeringer i november 2018 til cirka 32 millioner passeringer i november i år. Økningen skyldes flere bomstasjoner som registrerer passeringer, og at mange stasjoner har fått betaling i begge retninger.

I november 2019 hadde Fjellinjen en gjennomsnittsinntekt per passering på 10,2 kroner i sine bomstasjoner. I november i fjor var snittet 30,9 kroner per passering.

Fossildrevne biler står for de fleste passeringene gjennom de tre bomringene i Oslo og Akershus.

– Gjenstår stor jobb

MDG er fornøyd med at biltrafikken går ned.

– Færre biler og mindre kø gjør Oslo-lufta bedre og veiene tryggere. Det gjør det lettere for alle å komme fram, sier settebyråd for miljø- og samferdsel, Hanna Marcussen (MDG).

Fortsatt gjenstår en stor jobb, understreker hun. Målet i Oslo er å redusere biltrafikken med en femdel innen 2023 og med en tredel de neste ti årene. ​

– Fortsatt bor tusenvis i helsefarlig luft, altfor mange foreldre tør ikke la barn gå eller sykle til skolen, og klimagassutslippene må kraftig ned framover om vi skal unngå farlige klimaendringer, sier Marcussen.