Green Yard Group overtar driften ved Kleven Verft

Green Yard Group overtar Kleven verft i Ulsteinvik. De nye eierne satser på å drive skipsbygging videre på verftet.

ER KONKURS: Fredag kveld ble det kjent at et datterselskap av Kleven verft i Ulstein er solgt.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Det er i en pressemelding natt til tirsdag at selskapet opplyser at de har kommet til enighet om en avtale med konkursboet og bankene og dermed overtar det konkursrammede verftet.

Det nye navnet på verftet blir Green Yard Kleven, opplyses det i pressemeldingen. Kjetil Bollestad overtar som administrerende direktør. Han har også tidligere vært direktør ved verftet, men forlot stillingen i juni etter at de siste eierne – kroatiske DIV Group – overtok.

I tillegg til å videreføre selve verftsdelen vil de nye eierne også satse på å utvikle driften til nye forretningsområder.

Green Yard Group er et av landets ledende bedrifter innen resirkulering av skip og rigger samt resirkulering av jern og metaller og holder til i Fedafjorden i Kvinesdal i Agder.

Kleven Verft er konkurs

Allmøte tirsdag

Bobestyrer Bjørn Åge Hamre sa til NRK mandag kveld at avtalen om videre drift var svært nær.

I en pressemelding fra Kleven verft roser han de ansatte og sier han er særlig imponert over at de har stått på i en krevende tid med høy usikkerhet.

– Dette hadde vi ikke fått til uten alle de ansatte på Kleven, bankene, kreditorer, kontraktsparter og leverandører som har utvist tålmodighet og gitt boet arbeidsro til å arbeide fram løsninger, sier han.

Det blir innkalt til allmøte med de ansatte tirsdag.

Sunnmøre tingrett åpnet konkurs i Kleven verft og datterselskapene Kleven Maritime Technology og Kleven Maritime Contracting fredag for en drøy uke siden.

Delløsning for Kleven Verft: 225 ansatte er sikret jobb fra mandag

Delvis reddet før helgen

Før helgen ble det klart at boet etter konkursen har solgt Kleven Maritime Contracting til Langset-gruppen. Det sikret jobb for 225 av verftets om lag 440 ansatte.

Kleven Maritime Contracting har hovedsakelig bemanningen til verftet. Arbeidet med å finne en løsning for de øvrige delene av virksomheten har fortsatt gjennom helgen.

Bostyrer Hamre sier til NRK at det har vært mange detaljer som skulle på plass før avtalen med de nye eierne kunne signeres.

– Dette er det mest ekstreme jeg har jobbet med. Det har vært utrolig komplisert, sier Hamre.

I januar ble det kjent at kroatiske DIV Group, ville kjøpe skipsbyggeren i Ulsteinvik av Hurtigruten.

Verftet har røtter tilbake til 1939, da Marius Kleven startet virksomheten, som har utviklet seg til å bli et milliardkonsern. Omsetningen var på 2 milliarder kroner i 2018, som er de siste tilgjengelige regnskapstallene.

Siden konkursen har det vært minimumsbemanning ved verftet for å ivareta verftets to pågående prosjekter.

Publisert: