Yara-skipet gikk fra kai i Estland etter at over halve mannskapet hadde fått påvist koronasmitte

Tre av sjøfolkene på den norskregistrerte gasstankeren ligger på sykehus. Skipet skulle til Yaras fabrikk i Porsgrunn med ammoniakk, men ligger nå til kai i Tyskland.

Gasstankskipet «Yara Nauma» er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister og eies av gjødselprodusenten Yara. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Siste nytt fra «Yara Nauma» er at hun ligger til kai i Rostock med mannskap om bord. Alle er fremdeles i god form. Det nye mannskapet er på vei inn til Tyskland, skriver kommunikasjonsdirektør Kristin Nordal hos Yara International i en e-post til BT.

To til sykehus etter mannskapsbytte

Forrige uke ble det påvist koronasmitte om bord i det norskregistrerte skipet, som var lastet med ammoniakk til gjødselproduksjon.

På vei til Sillamäe i Estland, utviklet to sjøfolk symptomer på covid-19 smitte.

Les også

12 koronasmittet om bord i norsk skip lastet med ammoniakk

Det skjedde på tross av at det nye mannskapet i henhold til rutinene hadde hatt helsesjekk ved avreise fra hjemlandet og normal symptomsjekk før de gikk om bord, ifølge Nordal.

De to ble brakt til sykehus i Estland 3. august, hvor de testet positivt, og ble innlagt. Dermed måtte hele mannskapet testes, noe som ble gjort dagen etter.

Resultatet forelå den 5. august, mens skipet fortsatt lå i Estland: over halvparten – 12 av de 20 gjenværende på skipet – var koronasmittet.

La fra kai med smittet mannskap

Senere samme dag la skipet fra kai og satte kursen mot Finland, med det smittede mannskapet på ett dekk, og de som ikke hadde fått påvist smitte på et annet.

– Hvorfor anså dere det som ansvarlig å forlate kai i Estland, når deler av mannskapet var så syke at de måtte legges inn på sykehus?

– Å seile fra Estland til Finland 5. august var en beslutning som ble tatt i dialog med skipets operatør, kaptein og med estiske og finske myndigheter, da mannskapet om bord som hadde testet positivt på Covid-19 var i god form, ikke viste symptomer, og strenge tiltak for å forhindre smittespredning var iverksatt, skriver Nordal.

Kommunikasjonsdirektør Kristin Nordal.
Les også

På seilas med kriserammede Hurtigruten

25 timer etter avgang fra Estland var skipet fremme ved Nyhavn i Finland, hvor deler av ammoniakken skipet hadde om bord ble losset.

– På vei til Nyhavn utviklet ytterligere én person symptomer og ble testet igjen, og deretter isolert på sykehus, skriver Nordal.

Av personvernhensyn kan hun ikke gi detaljert informasjon om de tre som ble innlagt.

– Men jeg kan si at to av dem er i bedre form nå, mens én får intensivbehandling, skriver Nordal torsdag ettermiddag.

Mannskapet på skipet kommer fra Øst-Europa og Filippinene.

Skulle til Yara-fabrikken i Porsgrunn

Den opprinnelige planen var at det 159 meter lange gasstankskipet skulle videre fra Nyhavn til Yaras fabrikk i Porsgrunn, for å losse resten av ammoniakken.

Den 6. august ble planen endret.

– På bakgrunn av en ytterligere innleggelse i Finland, ble det straks gjort en ny vurdering, og man begynte å se på andre løsninger sammen med operatøren av skipet, skriver Nordal.

– Hvorfor ble planen endret?

– Hovedkontoret er innforstått med at beslutningen om å seile fra Estland til Finland var i henhold til regelverk, og i samråd med lokale myndigheter, men mente allikevel det var en mer optimal løsning å foreta et mannskapsbytte så raskt som mulig.

Endret rute etter ny innleggelse

Løsningen ble å la skipet gå til Rostock i Tyskland hvor man på en god måte kunne foreta mannskapsbytte, hvor de Covid-positive kunne oppholde seg på land og bo i isolasjon inntil de er smittefrie, opplyser Nordal.

Dit kom det torsdag, hvor det ligger til kai i påvente av nytt mannskap.

Ruten til skipet etter at det ble påvist smitte om bord.

Etter mannskapsbyttet skal det nåværende mannskapet fraktes til et sted de kan bo på land, opplyser Nordal.

– Der vil de være i karantene mens vi vil sørge for at de får medisinske hjelp ved behov, før de testes på nytt i samråd med tyske myndigheters krav og retningslinjer.

Skipet vil blir liggende til kai i Rostock og bli desinfisert av profesjonelle. Så vil det nye mannskapet gå om bord, og skipet seile videre, så snart teknisk operatør og kaptein gir klarsignal om at skipet med mannskap er sjødyktig, ifølge Nordal.

– Ikke økonomiske hensyn

– Var det noen økonomiske hensyn som gjorde at dere hadde hastverk med å få skipet av gårde fra Estland?

– Nei, det ble ikke gjort en vurdering ut fra økonomiske hensyn. Når teknisk operatør og kaptein gir klarsignal om at skipet med mannskap er sjødyktig i henhold til alle regelverk og egen vurdering, og man har alle nødvendige tillatelser fra myndigheter på plass, så seiler skipet som planlagt. I dette tilfellet ble det gjort en ny vurdering den 6. august når ytterligere én fra mannskapet trengte legetilsyn og sentrale funksjoner på hovedkontoret i Oslo ble orientert, skriver Nordal..

Publisert: