– Vi kunne sikkert bare kjørt, men vi venter på at det blir litt kaldere.
Det sier Kristian Walseth. Han er en av flere utøvere i 1200 kilometer- klassen som hvilte på sporet under etappen mellom Kautokeino og sjekkpunktet i Jergul.
Flere av utøverne trekker frem at sol og mildt vær gjør at de velger å hvile i sporet på dagtid.
– Når det er så varmt på dagen, så kjører vi på kvelden og hviler på dagen. Vi har hatt tre varme dager i Finnmark siden november, og hundene er ikke vant til det, sier Walseth.
Hundekjører Bernd Helmich hvilte i sporet ved Láhpojávri, og han understreker det samme:
– 100 kilometer i denne varmen er rett og slett for mye. Hadde det vært ti minusgrader eller noe sånt, så kjører man i ett. Men med denne temperaturen her, er det best å hvile.
En bevisst strategi
NRKs ekspertkommentator Hans-Petter Dalby tror at flere valgte å hvile på sporet på grunn av varmen, men understreker at det også er en strategi som flere velger – uavhengig av været.
– Det har blitt helt vanlig, etter at 1200 kilometer ble innført i løpet, at folk velger å dele opp etappene i mindre biter, forteller Dalby.
– Det er en bevisst strategi de legger opp. Det er ganske lange etapper, og veldig ofte får man mye igjen for å dele løpet opp i mindre etapper og hvile. Derfor passer det ikke nødvendigvis for dem å hvile på sjekkpunktet.
- Har du spørsmål om Finnmarksløpet? Her kan du sende inn spørsmål, kommentarer og hilsener.
Ifølge Dalby kan det være en fordel for kjører og hundene å få ro og hvile uten andre rundt seg.
– Det er ikke forstyrrelser fra andre spann. Det kan være komfortabelt å ligge på sporet, men noen synes det også er ålreit på sjekkpunkt. Da kan man snakke med handlerne sine og få ekstra service, god mat og tørke klær.
– Jeg tror jeg har en veldig god kjøreplan
Storfavoritten Thomas Wærner var også blant utøverne som hvilte underveis på etappen mot sjekkpunktet Jergul, og som bevisst deler opp etappene sine under løpet.
– Jeg har delt opp etappene. Hundene har ikke gått mer en fem-seks timer i strekk hver etappe, sier Wærner.
Og det er en strategi Wærner har tro på. Han forteller at spannet sitt har god fart og fin driv, men når forholdene er som det er nå, så må man ikke stresse.
– Jeg tror jeg har en veldig god kjøreplan, sier Wærner.
– De kan få det tøft, de som prøver å kjøre alt i ett.