Veisaltingen i Oslo kommune har eksplodert det siste tiåret.
Tall fra Bymiljøetaten, omtalt av NRK i 2019, viste at den var mellom fire- og femdoblet siden vintersesongen 2011/2012 - på tross av bred politisk støtte i bystyret til utfasing.
Siden har bruken økt ytterligere.
Fra 26 303 tonn i vintersesongen 2018/2019 har kommunen hittil i år brukt 30 196 tonn salt på det kommunale veinettet.
- Slik det foreligger per dags dato ser ikke Bymiljøetaten at det er mulig å utføre vinterdrift i Oslo, med dagens krav til framkommelighet og trafikksikkerhet, uten et kjemikalie. Per dags dato foreligger det ikke noen gode alternativer til dagens veisalt, skriver seksjonssjef i Bymiljøetaten, Joakim Hjertum, i en e-post til Dagbladet.
Bar vei-standard
Dagbladet har hentet inn tall for saltbruk i Oslo kommune for hvert år siden 2019. Den fordeler seg slik:
- 2019: 31 178 tonn
- 2020: 17 227 tonn
- 2021: 34 441 tonn
- 2022: 30 196 tonn
Bymiljøetaten forklarer den omfattende saltbruken med et politisk ønske om særlig høy standard på et prioritert veinett, for å fremme gange og sykkel som framkomstmidler også i vintersesongene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.