Oslo:

Saltbruken har eksplodert: - Ingen gode alternativer

Tross bred politisk enighet om at veisaltingen må ned, har pilene i Oslo kommune pekt motsatt vei de siste åra.

SALTFJELL: Veisalt på Filipstadkaia i Oslo, som blir brukt til å strø gatene i hovedstaden. Her fotografert i 2019. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
SALTFJELL: Veisalt på Filipstadkaia i Oslo, som blir brukt til å strø gatene i hovedstaden. Her fotografert i 2019. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Veisaltingen i Oslo kommune har eksplodert det siste tiåret.

Tall fra Bymiljøetaten, omtalt av NRK i 2019, viste at den var mellom fire- og femdoblet siden vintersesongen 2011/2012 - på tross av bred politisk støtte i bystyret til utfasing.

Siden har bruken økt ytterligere.

Fra 26 303 tonn i vintersesongen 2018/2019 har kommunen hittil i år brukt 30 196 tonn salt på det kommunale veinettet.

- Slik det foreligger per dags dato ser ikke Bymiljøetaten at det er mulig å utføre vinterdrift i Oslo, med dagens krav til framkommelighet og trafikksikkerhet, uten et kjemikalie. Per dags dato foreligger det ikke noen gode alternativer til dagens veisalt, skriver seksjonssjef i Bymiljøetaten, Joakim Hjertum, i en e-post til Dagbladet.

Bar vei-standard

Dagbladet har hentet inn tall for saltbruk i Oslo kommune for hvert år siden 2019. Den fordeler seg slik:

  • 2019: 31 178 tonn
  • 2020: 17 227 tonn
  • 2021: 34 441 tonn
  • 2022: 30 196 tonn

Bymiljøetaten forklarer den omfattende saltbruken med et politisk ønske om særlig høy standard på et prioritert veinett, for å fremme gange og sykkel som framkomstmidler også i vintersesongene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.